Motywacja połową sukcesu
Początki wielu wspaniałych przedsięwzięć bywają trudne. Dziecko może zniechęcić się do nauki języka obcego, jeżeli poniesie jakąś porażkę, albo będzie niecierpliwe. Do kontynuowania nauki i odnoszenia sukcesów konieczna jest odpowiednia motywacja. Dzieci uczą się szybciej niż dorośli – to prawda, ale pod warunkiem, że zadbamy o to, by nauka była dla nich jednocześnie przyjemnością. Warto więc do nauki angielskiego – lub innego języka – wykorzystać ich naturalne zainteresowania. Jeżeli dziecko lubi bajki telewizyjne, może niektóre z nich oglądać w wersji anglojęzycznej. Śpiewanie, nawet bez rozumienia tekstu, też jest dobrą metodą, by nabrać nawyku wysławiania się w języku obcym i „osłuchać się” z jego brzmieniem.
Ucz się aktywnie!
Lekcja języka musi być przede wszystkim ciekawa i składać się z różnego rodzaju aktywności. Gdy dziecko przestaje się skupiać na rozwiązywaniu ćwiczeń czy powtarzaniu słówek, warto wprowadzić jakieś urozmaicenie. Naukę liczenia można połączyć na przykład z robieniem przysiadów, a czytania z grą w planszówkę. Zniechęcające do nauki mogą też być materiały edukacyjne niedopasowane do wieku ucznia. Wprowadzanie trudnych czy abstrakcyjnych pojęć tylko dzieci zniechęci. Najlepiej, by naukę zaczęły od dobrze znanych im rzeczy. Dużo łatwiej przyjdzie im przyswojenie słówek dotyczących szkoły, rodziny, zwierząt i wszystkiego tego, z czym stykają się na co dzień i co jest im bliskie.
Nie zniechęcaj
Nie zapominajmy też o tym, by dziecko chwalić i motywować. Ciągłe poprawianie błędów i dawanie do zrozumienia, że wymowa czy akcent są dalekie od doskonałości, mogą być zniechęcające. Nie odpytujmy też dzieci nieustannie z tego, czego się nauczyły, nie każmy im popisywać się znajomością języka przed rodziną czy sąsiadami. Nie zawsze to lubią i mają do tego prawo. Skuteczność zapewnią też regularne lekcje. Jeżeli dziecko przyzwyczai się, że w każdą środę i piątek po południu ma lekcję, to wejdzie mu to w nawyk i będzie brakowało, gdy z jakiegoś powodu lekcje się nie odbędą. Zajęcia dla dzieci powinny też odbywać się w małych grupach, by każdemu z nich nauczyciel mógł poświęcić swój czas i uwagę.